HOE EMOTIES JE ZIEK KUNNEN MAKEN

In de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) zijn emoties en lichamelijke gezondheid nauw met elkaar verbonden. Deze geïntegreerde lichaam-geestbenadering van gezondheid en genezing werkt in een dynamische lus waarbij emoties de gezondheid van het lichaam beïnvloeden en omgekeerd.

Volgens de TCM-theorie kunnen teveel aan  prikkelbaarheid en woede bijvoorbeeld de lever aantasten en resulteren in meerdere aandoeningen, waaronder menstruatiepijn, hoofdpijn, roodheid van het gezicht en de ogen, duizeligheid en een droge mond. Als alternatief kan een onbalans in de lever resulteren in stormachtige stemmingen.

De diagnose in de traditionele Chinese geneeskunde is sterk geïndividualiseerd. Zodra een aangetast orgaansysteem en/of een emotioneel onevenwicht is vastgesteld, bepalen de unieke symptomen van de patiënt de behandel strategie  van de arts.

gesprekspartner voor uw emoties.

Verstoorde emoties kunnen naast psychische klachten ook lichamelijke klachten veroorzaken zoals bij burn-out klachten- vermoeidheid. Stress kan aandoeningen waar men aan lijdt doen verergeren. Emotionele spanningen kan een verhoogde spier- en Pees spanning geven en daardoor o.a. Nek-, schouder- en rugklachten veroorzaken.

De reguliere geneeskunde ziet niet altijd de correlatie tussen lichaam en geest. antidepressiva wordt dan al gauw voorgeschreven. Traditionele Chinese Geneeswijze ziet het lichaam en geest Holistisch; als een samenwerkende geheel. Het gehoor geven aan uw problematiek heeft een multifunctionele rol.1. U kunt discreet uw hart luchten en advies krijgen  waarmee ik eventueel kan helpen. 2. Door het gesprek aan te gaan kan ik als therapeut traceren welke emoties en orgaan-energieën zijn verstoord. De aanpak van de therapie zal ook gericht zijn op de lichamelijke klachten veroorzaakt door verstoorde emoties. Daarmee verlicht je al wat stress vanwege het ongemak.

Burn-out is het gevolg van geestelijke en/of fysieke overbelasting. Te druk op werk en prestatiedrang, maar ook problemen in de privésfeer. Blijft men de burn-out negeren zonder rust te nemen met een therapie die aansluit op de klachten, dan kan op termijn een bijnierinsufficiëntie het gevolg zijn. De bijnier maakt dan te weinig cortisol aan. Cortisol is een lichaamseigen ontstekingsremmer. Bij een tekort aan cortisol ontstaan er fysieke klachten. Een langdurig tekort kan zelfs tot auto-immuunziekten leiden.

Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat bij Acupunctuur endorfine wordt aangemaakt.  Endorfine zorgt voor ontspanning van het lichaam, zodat men kan herstellen.