ACUPUNCTUUR

Acupunctuur doet meer dan het inbrengen van naalden om pijn te verlichten. Acupunctuur is een van oorsprong oosterse, medische DRY-needling is het domein van de acupunctuur welke is weggekaapt door de fysiotherapie. Bij deze deze van oorsprong acupunctuur techniek, worden de pijnpunten/triggerpoints aangeprikt. In plaats van Dry needling kan een veel 'zachtere minder pijnlijke acupunctuur-techniek worden toegepast. behandelwijze met als doel herstel van de lichaamsbalans en stoornissen in het functioneren van het lichaam. Acupunctuur kan worden ingezet voor de behandeling van klachten, ziekten en het verbeteren van de lichamelijke en geestelijke gezondheid.  Het is een door de Wereldgezondheidsorganisatie meest wetenschappelijk onderzochte en als effectief bewezen additionele geneeswijze erkend.

De meest toegepaste vorm van acupunctuur is door middel van het plaatsen van dunne naalden in zogenaamde acupunctuurpunten in de huid. Vooral de werking van acupunctuur behandeling bij pijnverlichting, spierspanning en bloeddoorstroming is goed bestudeerd. Door meerdere acupunctuurpunten aan te prikken, wordt niet alleen het symptoom, bijvoorbeeld pijn, behandeld, maar de gehele functie wordt hersteld.

DRYNEEDLING

Dry needling is het domein van de acupunctuur welke is weggekaapt door de fysiotherapie. Bij deze deze van oorsprong acupunctuur techniek, worden de pijnpunten/triggerpoints aangeprikt. In plaats van dry needling kunnen veel 'zachtere minder pijnlijke en effectievere acupunctuur-technieken  worden toegepast.

Daarbij wordt niet zoals bij dry needling  slechts de lokale pijn behandeld. Terugkerende of chronische  pijnklachten bijv. eenzijdig aan het lichaam kan een organische oorzaak hebben. De acupuncturist heeft een jarenlange studie nodig gehad om deze energieverstoring te kunnen behandelen. Dry needling kan men leren in een cursus van een gering aantal dagen.

Cosmetische acupunctuur

Met ragfijne naaldjes kan acupunctuur de gelaatsspieren ontspannen. op deze wijze kan verdere rimpelvorming worden vertraagd. Reeds zichtbare rimpels kunnen minder zichtbaar worden. In Amerika ondergaan  vele vrouwen waaronder Madonna deze veilige facelift. Het is veel voordeliger en  gezonder dan Botox of ander voor gezondheid  schadelijke behandelingen,

OOR ACUPUNCTUUR

Het oor is zoals ook hand en voet een blauwdruk van het lichaam. Op microniveau zijn er op het oor zenuwverbindingen met de hersenen. Bij vrijwel alle zenuwen loopt synchroon een energiebaan ofwel meridiaan.  Acupunctuurpunten op het oor worden veelal toegepast bij psychische stoornissen en verslavingen. Deze oor punten kunnen gecombineerd worden met acupunctuurpunten op lichaamsdelen bij psychosomatische klachten.

ACUPRESSUUR

Bij een grote angst voor naalden is acupressuur een alternatief. Met druk technieken kunnen de energiepunten gemanipuleerd worden. Dat maakt de gang naar de acupuncturist voor iedereen, ook kinderen meer toegankelijk.

Laser-Punctuur

In het latijn wordt acupunctuur vertaald als acus=naald en puncteren =steken. Bij Laseracupunctuur worden geen naalden gebruikt. Daarom is  Laseracupunctuur een ongelukkige naamkeuze. Wellicht zult u via andere bronnen lezen dat L.A. acupunctuur kan vervangen als een pijnloze behandeling  zonder naaldjes. Die info neigt naar commerciële belangenverstrengeling.  Collegae 'moderne' vaak jonge acupuncturisten zonder enige kennis van de werking van Soft laser willen die valse info voor klantenbinding graag doen geloven.    Naar mijn mening werkt L.A.  geheel anders dan Acupunctuur. Ik heb me verdiept  via technische wetenschappelijke artikelen in de werking van soft laser. Ben tot de conclusie gekomen dat met de wettelijke toegestane soft laser frequenties te laag zijn om door alle huidlagen door te dringen, welke een vereiste is om energievelden gekoppeld via de zenuwenbanen tot op organisch niveau  te kunnen verbinden. Acupunctuur met naalden heeft een hogere actiepotentiaal en wel dat vermogen mits een goede manuele techniek en puntenkeuze wordt  toegepast. Medische laser apparaten met high level frequenties kunnen wel pijnverlichting geven.

Om genoemde redenen pas ik laser punctuur slechts toe via het oor, welke een blauwdruk is van het lichaam. De verbindingen van acupunctuurpunten op het oor zijn veel korter en ondieper gelegen, Het 'micro-zenuwstelsel' op het oor kan hersenfuncties beïnvloeden. Om die reden kan oor acupunctuur of laser punctuur geschikt zijn als behandeling bij verslavingen en psychische verstoringen.

Tui Na massage

Tui-na (uitspraak twie na) is een Chinese massage techniek vanuit de Traditionele Chinese geneeskunde. Het betekent letterlijk duwen (tui) en vastpakken (na). Wanneer je een blokkade in je energiebanen/meridianen hebt kan je last krijgen van lichamelijke klachten.

Tui-na is er op gericht om blokkades/vastgezette energie weer te laten stromen waardoor er ontspanning ontstaat. Het is een stevige massage en tevens worden er accupunctuur punten gebruikt in de massage. Tui-na werkt diep door in het bindweefsel, pezen en spieren maar ook in het zenuwstelsel. Tui-na helpt het lichaam ontspannen en geeft verlichting bij diverse fysieke en emotionele klachten.

bij welke klachten ?

• Bij stress & burn-out klachten
  • Bij fibromyalgie, gewrichts- en spierklachten
  • Hoofdpijn,, migraine
  • Schouder, nek, rugpijn, algehele pijn in het lichaam
  • Meer energie
  • Diepe ontspanning
  • Betere afvoer van toxines en gifstoffen
  • Meer rust in je lichaam en geest
  • Vermoeidheid
  • Ontspant de spieren
  • Brengt het zenuwstelsel tot rust
  • Verhoogd het zelfherstellende  vermogen van het lichaam
  • Stimuleert de uitscheiding van het lymfestelstel

Geen massage bij:

• Ernstige verkoudheid, hoesten, griep of keelontsteking
  • Koorts
  • Wanneer u een ziekte onder de leden heeft raadpleeg een arts
  • Besmettelijke huidaandoeningen
  • Ontstekingen

Gesprekspartner bij psychosomatische klachten

Verstoorde emoties door stress en problemen kunnen niet alleen geestelijke, maar ook lichamelijke klachten veroorzaken.  Bijvoorbeeld Stresshormonen geven een verhoogde spiertonus. Indien men al  specifieke zwakkere spieren heeft zal dat pijnklachten geven. Nek, Schouder en Rug zijn extra kwetsbaar bij stress.  Langdurige stress en trauma kunnen op termijn ernstige ziekte veroorzaken. Vanuit de diagnostiek T.C.G. is voor een gerichte therapie belangrijk de oorzaak en de verstoorde emotie te achterhalen. De specifiek verstoorde emotie is verbonden met een orgaanenergie.

Voorbeelden Langdurige verstoorde emoties  als oorzaak ziekten :

Verdriet welke niet wordt verwerkt kan longklachten geven.

Angst en Fobieën kunnen Nier- en blaasaandoeningen veroorzaken

Hyperreactief, over enthousiasme kunnen Hartklachten geven.

Kwaadheid en frustratie kan leiden tot Lever aandoeningen.

Zorgen en piekeren kunnen leiden tot obesitas, maag- en darmklachten.

Therapie kan effectief zijn wanneer men  na een gesprek en diagnose bewust is van de verstoorde emotie als bron van de  klachten. Daarbij komt een professionele verantwoorde benadering door mijn afgeronde  studie Psychosociale Basiskennis goed van pas. Welke ik kan combineren met een T.C.G. therapie w.o. Acupunctuur, Tui Na massage of met toevoeging van Kruidenformules.